Vroeger was de tram, metro of sneltram mijn dagelijks vervoermiddel, maar sinds onze verhuizing naar 0172 ben ik gedegradeerd tot het gebruik van de bus. OK, ik maak nog altijd vaker gebruik van mijn auto of fiets, maar wil je met het OV deze regio in of uit, dan moet je gebruikmaken van de bus (de trein is hier niet zo’n topverbinder).
De interliner brengt je razendsnel naar Schiphol, dus in een mum van tijd ben ik weer in Amsterdam, waar het gepingel van de trams het straatgeluid vult. Heerlijk. Voor even dan ;)
Sinds een aantal jaar is de strippenkaart (of de geplastificeerde ov-jaarkaart) niet meer geldig en verstoten door de OV-chipkaart. Iedereen weet wat een rompslomp dat ding gegeven heeft (of nog geeft) en ik heb al veel verschillende scheldnamen op de kaart afgevuurd (OV-rampkaart, OV-verkniptkaart, OV-kutkaart, OV-flipkaart...). Maar zolang ik hem niet vergeten ben, omdat hij in de jaszak van een andere jas zit, of het saldo te laag blijkt te zijn om met de trein die over een minuut weggaat te kunnen reizen, hoor je mij niet klagen.
Met de strippenkaart waren tal van manieren bekend die gebruikt werden om te kunnen zwartrijden (als student heb je dat niet nodig en ik durf dat toch niet). Bijvoorbeeld vaseline op de plekwaar de volgende stempel komt. De inkt zou dan niet hechten en zo kon je schijnbaar steeds met dezelfde strip reizen.
De OV-chipkaart zou dit soort praktijken fors tegen moeten gaan. Je moet immers voor de bestuurder inchecken en als je uitstapt uitchecken. Bij de NS-stations kom je het perron niet eens af (of op) als je niet bent in- of uitgecheckt: de poortjes zijn gewoon dicht. Of dat zo’n veilige situatie is, is een ander verhaal, maar dat terzijde.
Maar ook in het Amsterdamse wordt ondanks de OV-chipkaart gewoon zwartgereden. Of in ieder geval, goedkoper gereisd. Let maar eens op als je in de tram zit en kijk maar hoeveel mensen inchecken, instappen, gaan zitten en direct weer uitchecken. Het is als het ware één vloeiende beweging...
Ik ben benieuwd of het GVB de resultaten sinds de invoering van de OV-chipkaart ooit bekendmaakt en of daaruit blijkt dat er een opvallende stijging is van het aantal korte ritjes in de tram (lees: één of twee haltes). J Mensen met een persoonlijke OV-Chipkaart zullen toch echt moeten oppassen met dit soort acties, big brother is watching your every move...